Persondatabeskyttelsespolitik
Når du besøger og handler på Smartdog.dk er dine personlige oplysninger i sikre hænder. Alle dine personlige oplysninger bliver opbevaret med stor sikkerhed og er i overensstemmelse med EU's persondataforordningen.
Formålet med Smartdogs persondatapolitik er at forklare, hvordan vi indsamler, behandler og beskytter personoplysninger. Denne politik fastsætter regler om behandling af personoplysninger med henblik på beskyttelse af individets rettigheder og i overensstemmelse med databeskyttelseslovgivningen.
For at kunne levere vores ydelser til kunderne indsamler vi en række personoplysninger og derfor anser vi os for dataansvarlige, hvilket betyder, at vi er forpligtet til at beskytte fortroligheden, integriteten og tilgængeligheden af vores kunders, medarbejderes, leverandøres og samarbejdspartneres oplysninger, herunder personoplysninger.
Typer af informationer, som vi indsamler
Vi samler oplysninger om vores medarbejdere, leverandører, kunder og samarbejdspartnere. Vi har udarbejdet fortegnelse i henhold til EU-persondataforordningen samt vejledning fra Datatilsynet. Fortegnelsen indeholder alle behandlinger, som vi er ansvarlige for. På Smartdog.dk indsamler vi personligt identificerbare informationer samt aggregerede informationer.
Vi indsamler kun personligt identificerbare oplysninger fra brugere, som giver os disse frivilligt og med vilje, ved registrering på vores hjemmeside. Oplysningerne indsamles i forbindelse med at kunden ønsker at bestille et produkt, tilmelde sig nyhedsbrev eller produkt overvågning. Oplysningerne indsamles altid kun direkte fra dig og med dit kendskab.
Derudover indsamles løbende aggregeret, ikke-personlig information, mens du besøger vores hjemmeside. Indsamlingen af disse oplysninger foretages vha. cookies, som forklaret nedenfor. Det kan være tale om antal besøg på hjemmesiden, hvilke sider der bliver besøgt, typen af webbrowser mm. Vi indsamler også automatisk oplysninger om dig. Vi indsamler automatisk oplysninger om, hvordan du bruger vores websteder og mobile applikationer, hvilke områder på vores websteder du besøger samt oplysninger om din computer eller mobile enhed, herunder din IP-adresse, enheds-id, fysiske placering, browser- og operativsystemtype og henvisende URL-adresser. Disse oplysninger er nødvendige for at kunne levere individualiseret og lokationsbaseret indhold og analysere webtrafik, løse problemer, forhindre svindel og forbedre vores tjenester. Vi kombinerer muligvis disse oplysninger med oplysninger på din konto for at forhindre svindel.
Formål af lovlighed af vores behandling af personoplysninger
Personoplysningerne behandles og arkiveres i forbindelse med:
Personaleadministration, herunder rekruttering, ansættelse, fratrædelse og udbetaling af løn og andre ansættelsesrelaterede opgaver.
Stamdata for kunder i forbindelse med levering af varer. Oplysningerne indsamles enten med det formål at kunne levere den bestilte ordre, eller til brug for interne markedsundersøgelser og statistik, eller at kunne tilsende nyhedsbreve, såfremt du har anmodet om dette. Oplysningerne kan også blive brugt med det formål at forbedre din oplevelse på webshoppen.
Stamdata for leverandører samt rekvisitioner og køb.
Kontrakter
Vi har udarbejdet en fortegnelse hvor alle personoplysninger er noteret, deres formål og lovhjemmel. Personoplysningerne bruger aldrig til andre formål end de listede. Vi indsamler ikke flere personoplysninger end nødvendigt i forhold til opfyldelse af formålet.
Videregivelse
De oplysninger som du har afgivet til os, bliver behandlet koncerninternt i Smartdog eller af eksterne databehandlere. Disse er altid undergivet Smartdogs instruktion. Personoplysningerne gives ikke videre uden dit samtykke. Vi hverken videregiver eller sælger på inge måder oplysningerne videre til tredjemand og vi registrerer ingen personfølsomme oplysninger.
Opbevaring og sletning
Smartdog har truffet alle de nødvendige organisatoriske og tekniske foranstaltninger for at beskytte personoplysningerne som vi er ansvarlige for. For at leve op til forordningens princip om rimellighed har fi indført følgende overordnede retningslinjer for opbevaring og sletning af personoplysninger:
Personoplysninger opbevares i fysiske mapper.
Personoplysninger opbevares i it-systemer.
Personoplysninger opbevares ikke længere, end hvad der er nødvendigt for formålet med behandlingen.
Personoplysninger for medarbejdere slettes fem år efter end ansættelse og personoplysninger om ansøgere slettes efter seks måneder.
Datasikkerhed
Derudover har vi indførte følgende sikkerhedsforanstaltninger:
Kun de medarbejdere som har arbejdsbetinget behov for adgang til personoplysninger, har adgang uanset om det handler om personoplysninger opbevaret fysisk eller elektronisk.
Vi har naturligvis installeret firewall og antivirusprogram på alle vores computere. Samtidig er alle computere beskyttet med brugernavn og personligt password. Desuden sørger vi ved udsmidning at sørge for professionel sletning af personligoplysninger. Personoplysninger i papirform slettes altid ved makulering.
Personoplysninger der indeholder cpr-nr opbevares aflåst.
Alle eksterne harddiske, usb-nøgler mv. opbevares aflåst.
Alle medarbejdere skal modtage instruktion i, hvad de må gøre med personoplysninger samt, hvordan personoplysninger skal beskyttes.
Rettigheder
Når vi behandler dine personlige oplysninger, har du som registreret følgende rettigheder:
Retten til at få indsigt i de oplysninger vi behandler om dig
Retten til at få berigtiget urigtige oplysninger om dig eller få fuldstændiggjort ufuldstændige personoplysninger
I særlige tilfælde at bede om at få slettet oplysninger om dig
I visse tilfælde at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset
I visse tilfælde ret til at gøre indsigelse mod vores ellers lovlige behandling af dine personoplysninger
Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om de registreredes rettigheder, som du finder på www.datatilsynet.dk
Ved anmodninger om indsigt, berigtigelse, sletning, begrænset handling eller indsigelse, skal dette sendes til Smartdog på e-mail kontakt@smartdog.dk.
Brud på persondatasikkerheden
I tilfælde af brud på persondatasikkerheden, anmelder virksomheden hurtigst muligt og inden 72 timer bruddet til Datatilsynet. Direktøren er ansvarlig for, at dette sker. I anmeldelsen beskrives bruddet, hvilke grupper af personer, det vedrører og, hvilke konsekvenser bruddet kan få for disse personer samt, hvordan Virksomheden har eller vil afhjælpe bruddet. I tilfælde, hvor bruddet indebærer en høj risiko for de personer, om hvem Virksomheden behandler personoplysninger, vil Virksomheden endvidere underrette disse. Virksomhedens dokumenterer alle brud på persondatasikkerheden og listen/dokumentationen herfor opbevares på virksomhedens servere.
Sådan opbevares og håndteres dine personlige oplysninger
Når du gennemfører en ordre
Vi foretager registrering af dine personoplysninger med det formål, at kunne levere din ordre til til dig. Personoplysningerne registreres hos Smartdog og opbevares i fem år, hvorefter oplysningerne slettes.
Når der indsamles personoplysninger via vores website, sikrer vi, at det altid sker ved afgivelse af dit udtrykkelige samtykke, således at du er informeret om præcis, hvilke oplysninger, der indsamles og hvorfor.
Det er kun de dataansvarlige ved Smartdog der har adgang til de oplysninger, der registreres om dig.
Når du handler på Smartdog.dk er det nødvendigt for os, at videregive relevante oplysninger om dig til fragtfirma, bank og andre samarbejdspartnere. Dette gør vi udelukkende i det omfang, som det er nødvendigt for at kunne trække din betaling og sende din ordre til dig.
Fragtmand (GLS)
For at kunne afsende din ordre videregiver vi følgende information til GLS:
Navn, efternavn, adresse, e-mailadresse og mobilnummer.
Uden disse informationer er det ikke muligt, at sende din ordre til dig.
Alle vores forsendelser håndteres af GLS.
Når du sender en mail til kundeservice
Når du kontakter os pr. e-mail på kontakt@smartdog.dk, slettes din e-mail så snart den er besvaret.
Vi besvarer alle kundehenvendelser indenfor 24 timer alle hverdage.
*Dette er ikke gældende, når du laver en reklamation pr. e-mail.
Reklamationer (e-mail)
Alle reklamationer skal sendes pr. e-mail til kontakt@smartdog.dk.
Når du laver en reklamation gemmer vi følgende personlige oplysninger:
Navn, efternavn, ordrenummer og e-mailadresse.
Vi gemmer alle reklamationer på vores server i 12 måneder, hvorefter de slettes.
Såfremt du ønsker dine oplysninger slettet inden 12 måneder, kan du sende en e-mail til kontakt@smartdog.dk, så sletter vi dine oplysninger med det samme.
Retten til at blive glemt
Som registreret hos smartdog.dk, har du altid ret til at gøre indsigelse mod registreringen. Du har også ret til indsigt i, hvilke oplysninger, der er registreret om dig. Disse rettigheder har du efter Persondataloven og henvendelse i forbindelse hermed rettes til Smartdog via e-mail: kontakt@smartdog.dk.
Persondataloven foreskriver at du altid har 'ret til at blive glemt', hvilket vi naturligvis efterlever.
Du kan altid sende en mail til kontakt@smartdog.dk og bede om at få dine personlige oplysninger slettet.
Din ret til information
Du har altid ret til at anmode om en gratis, skriftlig information om hvilke personlige data vi har gemt om dig.
Såfremt rettelser eller sletning af disse data vil være nødvendige, vil dette blive udført straks efter din anmodning.
Såfremt du ønsker yderligere information eller har spørgsmål omkring dine personlige data, kan du altid kontakte vores kundeservice pr. mail på kontakt@smartdog.dk.
Dine oplysninger er krypteret (SSL)
Ved smartdog.dk har vi en krypteret hjemmeside, som sikrer dine personlige oplysninger bedst muligt.
Vores hjemmeside har et integreret SSL-certifikat (denne grønne hængelås, som du kan se til venstre for hjemmesideadressen i browseren), som krypterer dine personlige oplysninger når du handler ved os.
Dine personlige oplysninger som f.eks. navn, adresse, mobilnummer, bankforbindelse og kreditkortnummer bliver optimalt beskyttet imod manipulation og misbrug.
Logstatistik
Vi bruger en logstatistik på Smartdog hvilket betyder, at et statistik-system opsamler information, som kan give et statistisk billede af, hvor mange besøgende vi har, hvor de kommer fra og hvor på websitet det forlades mv.
Logstatistikken anvendes med det formål, at optimere og forbedre brugeroplevelsen og selve hjemmesiden.
Google Analytics
Smartdog.dk anvender Google Analytics 4, som er en tjeneste der leveres af Google Inc.
Google Analytics anvendes til webanalyser, som bliver lavet via cookies. Disse webanalyser hjælper med at analysere hvordan du som bruger anvender vores hjemmeside.
Google Analytics anvendes med det formål, at optimere vores hjemmeside og brugeroplevelsen ved besøg på hjemmesiden.
Oplysninger som generes til Google Analytics via cookies (herunder din IP-adresse) sendes til og opbevares på Googles servere i USA.
Nyhedsbrev
Vi sender alle vores nyhedsbreve via Klavio. For at kunne sende nyhedsbrev til dig, videregiver vi følgende informationer til Klavio: Navn, e-mailadresse, Vi bruger ligeledes disse oplysninger til at forbedre og personliggøre din brugeroplevelse, når du modtager et nyhedsbrev fra os. Dette giver os nemlig muligheden for at segmentere og skræddersy vores nyhedsbrev, så det passer til dig. Du kan til enhver tid afmelde dig vores nyhedsbrev. Når du har afmeldt dig vores nyhedsbrev, slettes informationerne i vores system efter 12 måneder
Hvis du vil have oplysninger omkring dine oplysninger eller ønsker dine oplysninger slettet, kan dette gøres ved at sende en e-mail til kontakt@smartdog.dk.
Brugerprofil
Hvis du har oprettet en bruger på smartdog.dk, er følgende af dine oplysninger gemt i vores system:
Navn, adresse, mobilnummer, e-mailadresse.
Følgende informationer kan være gemt, men disse er ikke obligatoriske for at kunne oprette en bruger på smartdog.dk: Køn, fødselsdato.
Du kan til enhver tid bede om at få indsigt i disse oplysninger eller få dem slettet.
Dette gøres via e-mail til kontakt@smartdog.dk
Magento
Alle vores data er registeret i Magento, et system der er beskyttet af unikke brugeradgange, som er beskyttet med brugernavn og password.
E-Conomic
Når du gennemfører en bestilling på smartdog.dk overføres dine personlige oplysninger til vores samarbejdspartner E-Conomic.
Dette er nødvendigt for at kunne ekspedere og sende din ordre til dig.
E-Conomic er en dansk virksomhed og dine oplysninger er naturligvis i sikre hænder.
Det er udelukkende medarbejdere fra deres respektive adminstration, som har adgang til dine data. Ydermere er denne adgang beskyttet med brugernavn og password.
Reddingo Hundetegn
Har du bestilt et graveret navneskilt vil dine oplysninger blive sendt til Reddingo, med henblik på gravering og levering af navneskiltet til dig. For at kunne afsende din ordre videregiver vi følgende information til Reddingo:
Navn, efternavn, adresse, e-mailadresse og mobilnummer. Uden disse informationer er det ikke muligt, at sende din ordre til dig.
Viabill
ViaBill er en betalingsløsning som tilbyder kredit til slutforbrugeren gennem online shops.
ViaAds Services er en udvidet markedsføringsløsning, som tilbyder segmenteret, relevant og personlig markedsføring til ViaBill kunder, der besøger Smartdog.dk online shop.
ViaAds Services gør, at ViaBill kan målrette relevant markedsføringsmateriale, i form af produktforslag og branding af Smartdog.dk via f.eks. email, SMS, App-indhold, Web-indhold eller push notifikationer. Dette sker gennem, og på grundlag af, en integration af plug-in, scripts og cookies til Sælgers website og CMS, indsamling af adfærds, kunde-, produkt-, ordre- og refunderingsdata, udføre segmenteret, relevant og personlig markedsføring til Sælgers kunder.
Cookies
Derfor bruger vi cookies
Som mange andre virksomheder og hjemmesider anvender vi 'cookie-teknologi' på vores hjemmeside.
Cookies er stykker af information, som en hjemmeside gemmer på den besøgendes harddisk mhp. at holde øje med brugerens færdsel på siden (Dvs. hvilke sider og produkter du besøger på vores hjemmeside).
Cookies er med til at forbedre din online-oplevelse ved at gemme præferencer, når du besøger en bestemt hjemmeside.
Disse cookies indeholder ingen personligt indentificerbare informationer. De kan ikke danne en profil af dit system eller indsamle oplysninger om din harddisk.
Når du kigger på vores hjemmeside, kan vi gemme en "cookie" på din computer. Midlertidige cookies anvendes til formål såsom at tælle antallet af besøgende på vores hjemmeside. Disse midlertidige cookies slettes, når du lukker din browser. En permanent cookie kan desuden gemmes på din computer af din browser. Når du logger på, fortæller denne type cookie os, om du har besøgt os før, eller om du er en ny besøgende. Denne cookie indsamler ikke nogen personlige informationer om dig eller giver os kontaktinformation for dig, og den trækker ikke informationer ud af din computer. Vi bruger denne cookie til at hjælpe os med at identificere de funktioner og informationer på hjemmesiden, som du har størst interesse i, så vi kan give dig mere af det, du ønsker.
I de fleste browsere vil "Hjælp"-sektionen i værktøjslinjen fortælle dig, hvordan du kan forhindre, at din browser accepterer nye cookies, hvordan du kan få browseren til at fortælle dig, når du modtager en ny cookie, eller hvordan du deaktiverer alle cookies. Husk dog på, at cookies lader dig bedst udnytte alle Sde nyeste funktioner på vores hjemmeside.
Accept eller sletning af cookies
Du kan acceptere eller afvise cookies ved at ændre indstillingerne i din browser. Det er dog muligt, at du ikke kan anvende alle de interaktive funktioner på vores hjemmeside, hvis cookies er blevet deaktiveret.
Der er flere forskellige måder at administrere cookies på. Hvis du anvender forskellige computere på forskellige steder, skal du sørge for, at hver browser er tilpasset til dine præferencer.
Nogle moderne browsere har en funktion, som vil analysere databeskyttelsespolitikker på hjemmesider og lade en bruger styre sine databeskyttelsesbehov. Disse kaldes "P3P" funktioner (Privacy Preferences Platform).
Du kan nemt slette eventuelle cookies, som er blevet installeret i din browsers cookie-mappe.
Hvordan du sletter cookies afhænger af hvilken browser du bruger. Vi anbefaler, at du bruger 'hjælpe-funktionen' i din browser, hvis du ikke ved hvordan du sletter cookies.
Session-cookies
Hjemmesider bruger typisk session-cookies til at sørge for, at du genkendes, når du går fra side til side på samme hjemmeside, og at eventuelle informationer, som du har indtastet, huskes. Hvis vi f.eks. ikke bruger 'session cooies'på hjemmesiden, ville varerne du har lagt i en indkøbskurv være forsvundet på det tidspunkt, du går til kassen.
Det er kun den hjemmeside, som gemte disse 'session cookies' på din maskine, der har adgang til dem.
Session cookies er nærmere betegnet et lille stykke information, som midlertidigt opbevares i din computers hukommelse, ikke på din computers harddisk.
Disse cookies opfanger ikke nogle informationer, som personligt identificerer dig.
Session cookies har en meget kort levetid og destrueres så snart du logger af hjemmesiden, lukker din browser eller er inaktiv i et specificeret stykke tid (ofte 20 minutter).
Vedvarende cookies
En vedvarende cookie lader en hjemmeside huske dig ved efterfølgende besøg, hvilket gør din oplevelser i forbindelse med de serviceydelser eller funktioner, der tilbydes, hurtigere eller bedre.
Du kan beslutte, om du vil lade din browser acceptere denne type cookies ved at ændre indstillingerne i din browser. Hvordan du gør dette afhænger af hvilken browser du bruger.
Vi anbefaler at du anvender din browsers hjælpe-center, hvis du er i tvivl om hvorledes dette gøres.
Oversigt over vedvarende cookies
Vedvarende cookies gemmes på brugerens maskine, så en hjemmeside kan genkende dem, når de kommer igen, og så brugeren kan spores på tværs af forskellige hjemmesider.
Afhængig af cookie-konfigurationen kan der også tages adgang til dem via andre hjemmesider.
Et lille stykke information, som midlertidigt gemmes på din computers harddisk, ikke i din midlertidige hukommelse.
Opfanger information, som muligvis kan identificere dig personligt (via et ID).
Kan indstilles til at udløbe på et givet tidspunkt eller aldrig.
Kan fjernes af brugeren manuelt ved at slette cookies fra deres maskine.
Oplysning om klagemuligheder
Hvis du vil klage over en vare købt ved os kan du indgive din klage til:
Nævnenes Hus
Toldboden 2
8800 Viborg
naevneneshus.dk
Har du bopæl i et andet EU-land end Danmark, kan du klage til EU-Kommissionens online klageportal her - http://ec.europa.eu/odr
Ved indgivelse af klage skal du oplyse vores e-mailadresse: kontakt@smartdog.dk
Siden er sidst opdateret den 20. oktober 2023